26. 4. 2010

Debata na vyučovacích hodinách alebo naozaj chcem učiť moderne

Ľudka Onoferová je pedagogičkou, ktorá v minulosti vyučovala na Gymnáziu Šrobárová v Košiciach a jej pôsobisko sa zmenilo na Gymnázium Alejová, rovnako v Košiciach. Vyučuje dejepis, geografiu a samozrejme vedie tamojší debatný klub. S debatou sa stretla už počas jej stredoškolského štúdia a dnes je odhodlaná venovať sa jej a podporovať ju nie len v rámci debatného programu, ale aj rozširovania debatných metód do tých vyučovacích. Preto som usúdil, že Ľudka je ideálnou osobou, ktorá by mala napísať tento článok.

Debatný program začína byť na košických školách, a nielen košických, čím ďalej, tým populárnejší. Čo je isté, jeho výhody - komunikačné zručnosti, schopnosť kriticky myslieť, získať všeobecný prehľad a mnohé iné je u žiakov cenený už mnoho rokov. Čo ale my učitelia. Už niekoľko rokov sa rozpráva o modernizácii vyučovania, kedy učiteľ nielen prednáša, ale stáva sa osobnosťou, ktorá riadi vyučovací proces. Z vlastných skúseností môžem povedať, že sme vo väčšine prípadov ostali len pri slovách: Áno učím moderne. Preto si väčšina žiakov stále píše a k slovu sa dostane tak párkrát za mesiac.

Som človek, ktorý sa nerád zaraďuje do davu a to učím moderne beriem vážne a snažím sa učiť moderne. K debatnému programu som sa dostala pre štyrmi rokmi hneď v prvom roku učiteľovania. Spočiatku som bola pozorovateľkou, ktorá vybaví papiere, prihlási žiakov na súťaž, pôjde s nimi. Na vyučovacích hodinách sa však ukázalo, že to nestačí. Čoraz častejšie na moje otázky reagovali žiaci – debatéri veľmi rozumným argumentom, po ktorom z mojej strany nasledovala chvíľka ticha a v hlave myšlienky wow: „Tá je inteligentná“

Tak čo nám – žiakom, učiteľom a samotnej hodine tá debata prináša?
Poďme poporiadku.

1. Učiteľovi: výborné hodiny, aktivitu žiakov, rozšírenie našich obzorov. Uvediem konkrétny príklad ako pracovať s argumentom na hodine. Pri téme na hodine geografie Sídla sveta: Už len stačí spomenúť: Počas skúšania vás rozdelím do skupín a dostanete úlohu. Prvá skupina pripraví argumenty na tézu: Život na dedine je lepší ako život v meste a druhá skupina zastáva opačnú pozíciu. Žiaci potom svoje argumenty prednesú a dám im priestor na reakciu na druhú skupinu. Ak máte v triede debatérov stačí spomenúť slovo argument a už im svietia oči Žiaci radi vyjadrujú svoj názor a takto im ten priestor dáte. A dá sa to v každom predmete, len stačí chcieť.

2. Žiakovi: zo žiaka sa stane študent, debatér, človek rozumný. Do prvého ročníka vám príde žiak, ktorý si bude písať na hodine, naučí sa to čo má v zošite, či učebnici, vyhýba sa v testoch odpovediam na otázky: Zdôvodnite dvoma argumentmi... na otázku: „Čo si o tom myslíš?“, sklopí zrak a povie si: „Len ma nevyvolaj:“ Po pár týždňoch, mesiacoch u žiaka, ktorý sa naučil čo je argument a ako s ním pracovať vidíte zmeny: V testoch očakáva a vyhľadáva otázky typu zdôvodnite...nepíše si od slova doslova, vie čo je dôležité, čo menej, na otázku aký je váš názor sa určite vyjadrí. V každej debate sa stretne s protivníkom v krížovom výsluchu, kde musí vedieť reagovať. A toto v živote potrebuje vedieť, počúvať iných a obhájiť svoj názor. A ja chcem byť tá čo im umožní rozvinúť sa, nebáť sa, diskutovať, obhajovať, rozprávať, naučiť ich spracovávať informácie, verejne vystupovať.

3. Vyučovacej hodine: príťažlivosť, záujem študentov, dynamiku a možnosť povedať si toto je to moderné.

Čo záverom: Milí učitelia, kolegovia, nevypĺňajte len papiere a nesprevádzajte len debatérov na súťaž, Staňte sa debatérom. Nebojte sa argumentujúcich detí na hodine, oni ten priestor na hodine chcú, čakajú len na to kto im ho dá. Ja im ho dávam.

Ľudka Onoferová
Autorka učí dejepis a zemepis na Gymnáziu Alejová v Košiciach.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára